Thursday 19 August 2010

Ciri-ciri Perniagaan Keluarga Di Malaysia.

Kebanyakkan daripada perniagaan keluarga di Malaysia, iaitu sebanyak lima puluh sembilan peratus (59%) masih lagi diuruskan oleh pengasas, manakala tiga puluh peratus (30%) pula diuruskan oleh gerasi kedua yang rata-rata majoritinya terdiri daripada anak pengasas sendiri.

Jika dibuat perbandingan dengan perniagaan berskala besar dan sederhana, pernagaan berskala kecil masih lagi diuruskan oleh pengasas sendiri, iaitu sebanyak enam puluh lima peratus (65%)

Lima puluh lima peratus (55%) daripada perniagaan berskala kecil tersebut mempunyai pekerja kurang daripada lima puluh satu orang. Manakala tiga puluh lima peratus (35%) meupakan perniagaan keluarga berskala sederhana yang mempunyai pekerja antara 51-250 orang.Selebihnya, iaitu sebanyak sepuluh peratus (10%) lagi mempunyai lebih daripada 250 orang pekerja.

Aktiviti utama perniagaan keluarga ini adalah datang dari sektor  pembuatan, iaitu sebanyak tiga puluh lima peratus (35%), diikuti dengan sektor peruncitan, 29% dan pembinaan 10%.

Kajian juga menunjukkan bahawa sebanyak dua puluh satu peratus (21%) pemilik perniagaan mahu supaya anak mereka terlibat sama dalam perniagaan, manakala lima puluh dua peratus(52%) lagi pemilik berpendapat bahawa anak-anak patut melibatkan dri asalkan mereka berminat.

Dalam kebanyakkan perniagaan milik keluarga, pengasas biasanya dibantu dan disokong oleh adik beradik (45%) anak-anaknya (24%) dan  saudara maranya (14%). Daripada 24% itu, 46.5% adalah terdiri daripada anak yang pertama, 28.2% ialah  anak yang kedua, 13.7% anak yang ketiga dan 11.4% adalah anak yang keempat. 

No comments:

Post a Comment