Friday 20 August 2010

perancangan Pengambilalihan dan Pengurusan Penggantian

Perancangan pengambilalihan ialah proses dinamik yang menuntut pemilikan dan pengurusan bagi merancang perniagaan keluarga pada masa hadapan.Pengambilalihan perniagaan keluarga berlaku disebabkan oleh punca-punca berikut:

  1. Kematian ahli keluarga
Salah satu punca pengambilalihan perniagaan keluarga adalah disebabkan oleh kematian pemilik asal perniagaan. Oleh itu, ahli keluarga yang lain secara paksa atau sukarela hendaklah mengambil alih dan bertanggungjawab keatas perniagaan tersebut jika mereka ingin meneruskannya.

   2.    Bersara

Sesetengah ahli keluarga yang berumur telah memilih jalan untuk bersara daripada meneruskan pengurusan perniagaan keluarga tersebut. Oleh yang demikian, ahli keluarga yang lain terpaksalah mengambil alih perniagaan keluarga ini disebabkan pemiliknya sudah bersara.

   3.   Hampir bankrap

Dalam kegawatan ekonomi, terdapat banyak perniagaan terpaksa ditutup disebabkan ketiadaan sumber kewangan untuk menampung perniagaan mereka. Jika ahli keluarga yang lain mempunyai simpanan yang banyak maka mereka akan memberikan sumbangan mererka terhadap perniagaan tersebut. Sekiranya mereka melihat perniagaan tersebut mempunyai potensi untuk berkembangan pada masa akan datang akan menjangkakan ekonomi akan bertambah baik maka mereka akan mengambil alih perniagaan tersebut daripada pemilik asal.

   4.    Perniagaan Tradisi

Sesetengah pengambilalihan ini desebabkan perniagaan ini adalah perniagaan yang diwarisi secara turun-temurun daripada satu generasi ke satu generasi. Oleh itu, mereka akan cuba mengekalkan budaya ini supaya ianya akan dapat terus beroperasi.

No comments:

Post a Comment