Friday 20 August 2010

Sistem Perniagaan Keluarga

Sistem Perniagaan Keluarga terdiri daripada 3 bahagian yang berbeza dan saling bertindihan iaitu sistem perniagaan, sistem keluarga, dan sistem pemilikan atau kawalan.

  1. Sistem Perniagaan
Sistem perniagaan menggambarkan tentang misi dan srategi oganisasi. Ini temasuklah pelbagai bentuk elemen yang menyokong strategi perniagaan seperti struktur organisasi, sistem teknologi dan proses-proses tertentu yang membantu organisasi dalam mencapai matlamat yang telah ditetapkan.


    2.  Sistem Pemilikan atau Kawalan


Sistem pemilikan dan kawalan pula melibatkan bentuk perundangan seperti (mlikan tunggal, perkongsian, syarikat) pengagihan pemilikan, ahli lembaga pengarah atau mekanisme kawalan yang lain serta matlamat dan aspirasi pemilik dan pengurus kepada perniagaan yang dijalankan. 


    3.  Sistem Keluarga


Bahagian ketiga adalah sistem keluarga. Sistem ini melibatkan peranan keluarga di dalam perniagaan keluarga. Ianya meliputi bentuk budaya dan nilai yang dicorakkan sendiri oleh ahli keluarga, matlamat dan aspirasi ahli keluarga, peranan dan hubungan mereka dan corak komunikasi yang merupakan sebahagian daripada sistem sesebuah keluarga. Selain itu, proses pembuatan keputusan, komunikasi dan pengurusan konflik juga merupakan  sebahagian daripada elemen utama sistem keluarga.
Rujukan: Ashadi Zain (2005). 66 Usahawan Malaysia. Petaling Jaya:PTS Publishing

No comments:

Post a Comment